Saunování
Úvodní stránka Blog Saunování

Saunování

Znáte základní pravidla saunování? A víte, proč je dobré navštěvovat saunu i v parném létě? Nebo jaké jsou vlastně mezi jednotlivými druhy saun rozdíly? Jak si užít relaxaci na maximum, a ještě mnohem víc už TEĎ v našem článku.

K čemu je saunování vlastně dobré?

  • Skoro ke všemu. Nejen že je to příjemný způsob relaxace a uvolnění všech svalů, ale má celou řadu dalších blahodárných účinků.
  • Je to skvělý způsob detoxikace celého těla právě skrze intenzivní pocení a zároveň hydratuje pokožku.
  • Pravidelným saunováním se posílí váš imunitní systém, ale dokonce se tak zpomalí proces stárnutí těla.
  • Na druhou stranu saunu raději nenavštěvujte, pokud trpíte na vysoký tlak, máte problémy se srdcem, ledvinami nebo játry.
  • Jestli vás zrovna trápí rýma, je lepší dát přednost pocení se v posteli, protože sauna by naopak mohla nemoc ještě zhoršit. A pokud jste to předchozí den trochu přehnali s bujarými oslavami a alkoholem, raději saunování odložte.

Základní škola saunování

  • Není to žádná věda, ale určitá pravidla přesto existují. Nechoďte do sauny s prázdným žaludkem, ale ani po tom, co jste zrovna snědli svíčkovou s pěti knedlíky. Raději si chvíli před tím dejte například kousek ovoce nebo po jídle jednoduše alespoň hodinku počkejte.
  • Nezapomeňte se před samotným rituálem důkladně osprchovat. Tento krok nemá jen hygienické opodstatnění, ale také vám pomůže vyplavit škodlivé látky z těla rychleji. Po sprše se dosucha osušte, protože suchá kůže se začne potit mnohem dříve.
  • Zabalte se do prostěradla a plavky nechte vyset v šatně. Proč že se vlastně má chodit bez nich? Protože nedovolují plnému prohřátí, ale ani prokrvení těla. Navíc přes ně nemají škodlivé látky z těla kam unikat. Pokud nepatříte mezi stydlíny, můžete prostěradlo rozprostřít na lavici a nechat kůži dýchat úplně volně.
  • Máte-li dostatek místa, ideální je lehnout si na záda. Nejen proto, že se tak lépe uvolníte, ale také proto, že se ve vodorovné poloze vaše tělo rovnoměrněji prohřeje a prokrví. A abyste si to celé maximálně užili, dodržujte prosím klid a ticho.
  • Není třeba striktně dodržovat doporučený čas v sauně, který se uvádí mezi 10 až 20 minutami. Pokud na saunování nejste zvyklí a už po 5 minutách cítíte, že máte dost, saunu opusťte. Nemá cenu se zbytečně přemáhat a raději poslouchejte své tělo.
  • Rychle pod vodu! Studenou! Pokud máte odvahu a jste na výkyvy teplot zvyklí, můžete skočit do ledového bazénku nebo na sebe vylít vědro. To je nejlepší způsob, jak trénovat otužilost. Možná to nezní příliš příjemně, ale je to velmi důležité. Náhlá změna teploty posiluje imunitní systém. Pokud ale saunu nenavštěvujete pravidelně, ochlazujte se raději postupně, abyste tělu nezpůsobili příliš velký šok.
  • A proč se vlastně máte ochlazovat? Je to proto, že bez vnějšího ochlazení by se tělo zchlazovalo zbytečně dlouho a celý rituál by se tak prodloužil.
  • Teď si můžete jít odpočinout do relaxační místnosti. Určitě ale nezapomeňte doplnit tekutiny, které jste v sauně vypotili. Dejte si kolem 15 minut a celý rituál zopakujte až dvakrát.

Saunování celoročně

  • Mohlo by se zdát, že saunování je výhradně zimní záležitostí, ale není tomu tak. Je jistě příjemné zajít se prohřát do sauny právě když venku mrzne a sněží, ale je i mnoho dobrých důvodů, proč do sauny zajít také v létě.
  • Dost přesvědčivým argumentem je, že pokud se budete saunovat letních měsících, pařáky budete zvládat mnohem lépe a také se budete méně potit, protože na vysoké teploty budete zkrátka zvyklí.  
  • Pokud jste sportovci a pravidelně svoje tělo namáháte třeba jízdou na kole nebo při běhu sauna je skvělý doplněk, jak uvolnit unavené svaly.
  • Stejně jako v zimě i v létě vám saunovací rituál zpevní a zjemní kůži, což vaše tělo ocení, až budete ležet někde na pláži v plavkách. Kromě toho budete mít rychlejší spalování, což rovněž ocení vaše postava.
  • I v létě má sauna příznivý vliv na dýchací cesty, srdeční činnost a detoxikuje organismus odplavováním škodlivin skrze pot.

Finská, parní nebo infrasauna

  • Finská sauna je klasikou ve světě saun, se kterou se setkáte nejčastěji. Typické je dřevěné obkládání i dřevěné lavice.
  • Teplota v ní se pohybuje v rozmezí 85 – 95 °C a vlhkostí vzduchu do 20 %. Ve finské sauně najdete kamna, které se občas musí polít vodou, aby se zvlhčil vzduch a zároveň se pocitově zvedla teplota.
  • Oproti tomu parní sauna má tento poměr naopak. Zatímco vlhkost dosahuje až 100 %, teplota se pohybuje kolem 65 °C.
  • Parní sauna je častěji obkládaná mozaikou a je ideální pro podporu léčby revma a posílení imunity.
  • Infrasauna je obzvláště vhodná pro sportovce, jelikož infračervené záření proniká hluboko do svalů, které tak krásně uvolní. Je také správnou volbou pro ty, pro které jsou předchozí dvě sauny příliš horké. V infrasauně dosáhnete intenzivního pocení už při teplotě asi 50 °C.

Další wellness vychytávky

  • A jaké jsou další typické wellness „atrakce“. Skoro všude najdete Kneippův chodník, ve kterém střídáte chůzi po oblázcích ve studené a teplé vodě. Tato příjemná masáž chodidel stimuluje krevní oběh, dodává tělu energii a zároveň působí příznivě na nervový systém.
  • V řadě wellness je také tepidarium, což je místnost s vyhřívanými stěnami, podlahou i lavicemi. Teplota v místnosti se pohybuje kolem 40 °C. Slouží jednak k odpočinku, pokud špatně snášíte, nebo nemůžete navštívit saunu, ale rovněž posiluje imunitu.
  • K lázním neodmyslitelně patří všelijaké druhy masáží, jako klasická, lávovými kameny nebo třeba bahenní a medová. Každá má trochu jiné účinky, ale jedno mají společné: budete se po nich cítit jako noví a uleví od bolesti zad, která trápí mnoho lidí, obzvláště se sedavým zaměstnáním.

Kam vyrazit

  • Pokud cítíte, že potřebujete „dobít baterky“, můžete vyrazit třeba na wellness víkend pro dva do hotelu Répce v Maďarku, kde najdete všechny druhy saun, tepidarium, ale dopřát si můžete také masáže.
  • Celý saunový svět najdete v lázních Dunajská Streda na Slovensku.
  • Podívejte se na nabídku wellness pobytů na víkend, ale klidně i na celý týden, kde vás čeká kompletní wellness péče.
  • Chcete jet hned teď? Pak zkontrolujte naši aktuální nabídku last minute wellness autobusem za výhodné ceny.